• Du er her: 
  • Forsiden
  •  ›› Nyheder
  •  ›› Lad ikke en punktering standse dig


Lad ikke en punktering standse dig

Det sker sjældent, men når det sker, at man står med et punkteret hjul på bilen, så er det i bogstaveligste forstand en flad fornemmelse og altid pokkers ubelejligt.

 Det er ærgerligt at få afbrudt ferien på grund af et punkteret hjul. Og det sker desværre for mange ferie-bilister hver eneste sommer, hvor bilerne kører langt og ofte på varme veje.

For mange bilister er det at punktere ikke den eneste ubehagelige overraskelse. Den næste er, når de opdager, at der ikke er noget reservehjul i bilen.

- Mange bilejere aner ikke, at de ikke har et reservehjul med i bagagerummet, men efterhånden er det ret almindeligt, at nye biler ikke er udstyret med et reservehjul, siger Klaus Krabbe.

Punktering

Han er kommunikationschef i Dansk Bilbrancheråd, der er interesseorganisation for knap 2.000 mærkeuafhængige bilværksteder over hele landet.

En nødløsning
I stedet for et traditionelt reservehjul kan bilen være udstyret med et ganske smalt nødhjul eller et lappekit, som består af et flydende lappemiddel og en lille kompressor. Her er det vigtig, at du sætter dig nøje ind i, hvordan udstyret skal benyttes. Der vil være en vejledning på lappekittet.

Metoden med et lappekit er en nødløsning, og hvis hullet i dækket er for stort, vil et lappekit ikke kunne anvendes. Ofte vil en punktering ved motorvejshastighed medføre så store skader på dækket, at et lappekit ikke kan anvendes.

Punkterer din bil på motorvejen, må du gerne lappe eller skifte hjulet, men hvis nødsporet er så smalt, at enten du eller bilen ender med at stå ude på kørebanen ved hjulskifte eller reparation, skal du først kontakte politiet på telefon: 114.

Dæktrykmåler
Hvis dit hjul har automatisk dæktrykmåler, TPMS, kan en punktering endvidere betyde, at du skal have både nyt dæk samt have monteret og kalibreret en ny dæktryksmåler.

- Et lappekit bliver af flere årsager aldrig andet end en sekundær løsning. Dels bør man ikke køre hurtigere end 80 km/t, dels ikke længere end 200 kilometer på et dæk, der er tætnet med et lappekit, siger Klaus Krabbe.

Han opfordrer til at kontakte det nærmeste værksted, hvis man har mange kilometers kørsel foran sig.

På hjemmesiden www.findværksted.dk kan man finde et mærkeuafhængigt værksted tæt på, hvor man befinder sig, så længe man er i Danmark. I udlandet må man spørge sig for eller finde et ved hjælp af sin smartphone og internettet. Har man har abonnement på vejhjælp, hvilket mange har via deres husstandsforsikring, er det bare at kontakte den.

 



I forbindelse med klager eller tvist, henvises til ankenævnet for biler - www.bilklage.dk

Udviklet af seek4cars.net